FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/06/2006

Reglering av beslutsfattande i odlarförening

Hej!! Jag är medlem i en odlarförening och i denna finns det 2 styren. jag har nu fått reda på att den ena ordföraren har stämt det andra styret inför rätta för att avklara styrerätten i föreningen. Jag undrar nu om jag som medlem kan bli ekonomiskt belastad för dessa kostnader vid en eventuell rättegång då föreningen inte har ekonomi för att stå för dessa kostnader, denna stämmningen har han då gjort UTAN medlemmars vetenskap och kännedom, det finns heller inget beslut efter något möte om att detta skall göras utan detta är något han gjort på eget initiativ..

Lawline svarar

Hej! Det finns inget enhetligt svar på din fråga, då interna föreningsregler inte är detaljreglerade i lag. Vad som kännetecknar reglerna är att medlemmarna fritt kan bestämma hur de vill att föreningen skall styras genom vanliga demokratiska beslut, vanligtvis genom upprättande av stadgar eller liknande. Om er ordförande har stämt i föreningens namn utan de andra medlemmarnas godkännande måste det konstateras om det ligger under hans kompetens. Om Ni inte har några stadgar som reglerar ordförandens kompetens, har jag svårt att tro att han kan föra föreningens talan på detta sätt. Frågan kompliceras ytterligare av att Ni förklarar att ordföranden har stämt ett annat organ i föreningen. Jag skulle gärna vilja besvara Er fråga mer detaljerat, men om Ni vill vara så vänlig att kompletera med information om huruvida Ni har stadgar och hur besluten vanligtvis fattas. Återkom vänligen med denna information. Mvh
Rådgivare