FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/06/2006

Utformning av skuldebrev

Hej! Jag har en undran om: vid skuld till en privatperson, hur skall vi formulera skuldebrevet? Det är jag som är i skuld och den som lånat ut pengar vill ha ett skuldebrev. Har inte för tillfället möjlighet att betala denna person. Med vänliga hälsningar Eva

Lawline svarar

Hej! Det finns två olika typer av skuldebrev som kan användas vid penninglån. Dessa olika typer utgörs av enkla och löpande skuldebrev. Ett enkelt skuldebrev formuleras så att gäldenären skall betala skulden till en viss namngiven borgenär. Detta innebär att skuldebrevet inte är avsett att överlåtas till ny borgenär (möjlighet till överlåtelse finns dock). Ett enkelt skuldebrev kan t.ex. utformas på följande sätt: ”Till NN betalar jag 10 000 kr senast den 30 juli 2006. 8000 kr avser återbetalning av lån och 2000 kr utgör ränta beräknad från och med den 5 maj 2005.” Ankeborg den 5 Maj 2005 _______________________ XX Ett löpande skuldebrev är avsett att kunna överlåtas. Lagen erbjuder två typer av löpande skuldebrev i form av s.k. ”orderskuldebrev” och ”innehavarskuldebrev”. Ifråga om orderskuldebrev skall överlåtelsen skrivas direkt på skuldebrevet. Denna typ av skuldebrev utformas på samma sätt som det ovan angivna exemplet med skillnaden att man skriver: ”Till NN eller order betalar jag…” Ett innehavarskuldebrev gäller i innehavarens hand och behöver därmed inte överlåtas genom ett skriftligt överlåtelseavtal. Meningen blir då: ”Till innehavaren betalar jag…” Vilken typ av skuldebrev man skall välja är beroende av olika faktorer. Vill borgenären ha ökade möjligheter att omsätta skuldebrevet används någon form av löpande skuldebrev. Som gäldenär är det fördelaktigt att skriva på ett enkelt skuldebrev då du inte är skyldig att betala till en ny borgenär om inte denne kan styrka avtal om överlåtelse. Vid löpande skuldebrev kan du lättare bli skyldig att betala en gång till om du t.ex. betalt till en ny borgenär utan att skuldebrevet är överlåtet på rätt sätt. Mvh
Andreas HeedRådgivare