FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2009

Är jag bunden av en tidsbegränsad anställning?

Hej! Det är så här att jag fått hem ett anställningsavtal som jag nu måste skriva under, men samtidigt har jag sökt andra jobb. och dessa jobb är intressantare. Om jag nu skriver under detta avtal (ett två-månadersvikariat) nu i sommar, är jag då bunden till detta jobb eller kan jag tacka nej efter underskrift? Tacksam för svar MVH

Lawline svarar

Hejsan, om det är ett tidsbegränsat avtal som du skriver under så är du bunden av det tills anställningsavtalet löper ut efter två månader, om inget annat är avtalat. Ibland skapar arbetsgivare blandavtal, alltså avtal som är tidsbegränsade men ändå möjliga att säga upp, ofta med formuleringen "Anställningen gäller tills vidare, dock längst till och med..." Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare