FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/02/2009

Fördelning av arv

Hur fördelas arvet efter min pappa, mamma lever, vi är 3 helsyskon + pappas son ( som är avliden, men har 2 barn) Tacksam för svar

Lawline svarar

Frågan regleras i ärvdabalken, ÄB (se https://lagen.nu/1958:637). Svaret bortser från en eventuell bodelning samt testamenten. Arvet skall fördelas lika mellan din pappas 4 avkomlingar vilket ger dessa 1/4 var (2:1 ÄB). Eftersom mamman till 3 av avkomlingarna fortfarande är vid liv tar hon deras delar, vilka sedan tilldelas dessa vid hennes död (3:1 ÄB). Eftersom den fjärde avkomlingen inte är gemensamt barn har denne rätt att få ut sin del av arvet direkt (d.v.s. detta går inte till mamman) såvida denne inte avstår sin rätt (3:1,9 ÄB). Eftersom denne är avliden träder dennes barn i dennes ställe (2:1 ÄB) och får därmed dela på dennes 1/4, d.v.s. 1/8 var. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare