FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/06/2009

Gåva

Min mor vill skänka pengar som förskott på arv till 8 barn och 3 barnbarn, där barnbarnens far (9:de barnet) inte längre är i livet. Hur mycket får hon skänka och hur ska det gå till pappersmässigt?

Lawline svarar

Hej, Vad din mor gör med sina pengar är hennes eget val och hon kan således skänka hur mycket som helst. Vid gåva till närstående presumeras gåvan vara just förskott på arv, men för att undvika tveksamheter i framtiden bör ett gåvobrev skrivas där det klart och tydligt framgår att gåvan utgör förskott på arv. Ett gåvobrev kan ni själva utforma, tänk bara på att vara tydliga och att det skrivs under. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare