FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/03/2009

Kan man avtala om förbud mot att använda hund i avel?

Hej! Jag har en ganska allmän fråga gällande lagar ang. avtal mellan privatperson och djuruppfödare. Jag har nämligen hört, att då en uppfödare ( som räknas som näringsidkare då den är registrerad i förbund) säljer en katt/hund till en privatperson så kan man inte skriva avtal/kontrakt över användandet av djuret. Man skriver ju alltid ett köpekontrakt vid försäljning och konsumentlagen gäller vi köp uppfödare-privatperson. Men om man vill skriva ett avtal simsemellan att exempelvis djuret inte för säljas vidare till avel eller att djuret säljes som sällskapdjur med förbud att användas i avel, går det? Eller kan man inte som uppfödare skriva separata avtal med sina köpare, utan att för den delen avtala bort konsumentköplagen? Tusen tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Du har helt rätt i att det är konsumentköplagen som är tillämplig. Konsumentköplagen går inte att avtala bort om avtalet blir sämre för konsumenten än vad lagen är, se Konsumentköplagen 3 § https://lagen.nu/1990:932. Om avtalet inte blir sämre för konsumenten så gäller avtalsfrihet, Du bör vara nogrann med att upplysa kunden om avelsförbudet så att kunden inte senare åberopar fel på hunden. Inom olika branscher finns ofta en sedvänja att följa. Inom avel med hundar finns exempelvis Svenska Kennelklubben, som har förtryckta köpeavtal för hundar som säljs för att användas inom avel och för övriga hundar. Jag rekommenderar Dig att kontakta Svenska Kennelklubben eller annan liknande organisation för mer detaljerad information. Lycka till! Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare