FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/02/2009

Avdrag vid felaktig beskrivning av bostadsyta?

Hej Jag har precis flyttat in i en nyproducerad bostadsrätt. I kontraktet står det att lägenheten är 110 kvm. Nu när jag kontrollmäter är den 100 kvm. Jag hävdar att jag har rätt till nedsättning av insatsen samt av månadsavgiften. Månadsavgiften har man gått med på att sänka men man vill inte reducera köpeskillingen. Däremot har man sagt att man kan köpa tillbaka lägenheten. Det är jag däremot inte intresserad av i dagsläget.

Lawline svarar

Hej, Du har naturligtvis rätt att förvänta dig att storleken på lägenheten överensstämmer med den angivna. Till skillnad från andra typer av fel och brister, exv. vitvaror som avviker från utlovad standard, är det naturligtvis svårt att åtgärda felaktigheter som är hänförliga till storleken på lägenheten. Eftersom det är första gången lägenheten säljs är det bostadsrättsföreningen som är ansvarig för lägenhetens skick. Enligt Bostadsrättslagen, se https://lagen.nu/1991:614#K7, har du rätt till nedsättning av hyran så länge bristen kvarstår. Om föreningen inte åtgärdar bristen har du rätt att säga upp avtalet och frånträda lägenheten. Föreningen har alltså rätt att erbjuda dig ett återköp av lägenheten. Du kan inte kräva reducering av köpeskillingen. Priset på en bostadsrätt baseras på boendekostnaden. Boendekostnaden är summan av årsavgifter och räntekostnaden för köpeskillingen minus skattereduktion (p.g.a. avdragsrätten för räntor). Hyran skall jämföras med hyran för hyreslägenheter, som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga med bostadsrätten. Ligger hyresnivån högre kan bostadsrätten säljas för ett högre pris och vice versa. Årsavgiftens storlek är alltså avgörande för priset på bostadsrätten. Din förening kan därför hävda att köpeskillingen du köpte lägenheten för är marknadsmässigt ”rätt”, oavsett de 10 kvm som skiljer. Vänligen
Florence NilssonRådgivare