FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/12/2008

Preskriptionstid på presentkort

Jag har fått ett presentkort som är värt 250 kr på Marty,( en klädaffär.) De står på de att presentkortet gäller två år fr om det datumet som det var köpt. Min fråga blir: Finns det inte en lag som säger att ett presentkort måste ha giltighet 10 år fr om datumet det är köpt ?

Lawline svarar

Hej, giltighetstiden på exempelvis presentkort regleras av preskriptionslagen. Enligt 2 § preskL, infaller preskription efter 10 år från den dagen då presentkortet upprättades. Detta gäller dock endast om inte annat avtalats. På ditt presentkort har en tvåårig giltighetstid avtalats och butiken har alltså rätt att göra så enligt 1 § preskriptionslagen. Med vänlig hälsning,
Mia ÖrnfeldtRådgivare