FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2009

Möjligt att anmäla mamma för olaga tvång?

Hej Jag har en kompis vars mamma kallar henne och hennes syster för både det ena och det andra. Det kan röra sig om t.ex. jävla as, ungjävlar, idiot och hon har även bett dem dra åt helvete vid många tillfällen. Hon skriker för minsta lilla fel de gör, säger att de är värdelösa och endast är ivägen. Ibland kan hon även skrika "plocka upp det där innan jag smäller till dig", och har en gång sagt att hon ska strypa sin ena dotter med ett knäskydd som låg framme och skräpade, om hon inte plockade upp det. Om hoten är på allvar vet jag inte - men mamman kan vara mycket aggressiv och barnen har flera gånger blivit rädda. Räknas detta som någon form av brott? Förolämpning/kränkning? Hot? Kan man anmäla mamman? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Bråk, skrik och vissa okvädningsord i familjesituationer är normalt inget som kan angripas juridiskt. Av det du beskriver är det emellertid inte frågan om ”vanliga” familjebråk. När mamman hotar barnen för att få dem att plocka upp sina saker, gör hon skyldig till olaga tvång, se https://lagen.nu/1962:700#K4. Förutsättningarna för att hot skall bedömas som olagliga är att det är frågan om hot om en brottslig gärning, som vid hottillfället kan framkalla allvarlig fruktan hos den hotade. Att kalla barnen för nedsättande saker är inte heller acceptabelt. Mamman gör sig här skyldig till förolämpning, Brb 5:3, se https://lagen.nu/1962:700#K5. Du kan anmäla mamman för de olaga hoten, men inte för förolämpningarna. Förolämpning är ett sk. målsägandebrott, BrB 5:5. Detta innebär att anmälan måste komma från den drabbade för att åklagare skall väcka åtal. Det är naturligtvis en mycket tråkig situation för alla inblandade. Jag betvivlar att en polisanmälan med efterföljande åtal och eventuellt en fällande dom, löser problemen. Mamman verkar här behöva stöd och hjälp. Jag rekommenderar dig i första hand att kontakta familjeenheten i din hemkommun för vidare vägledning. Lycka till!
Florence NilssonRådgivare