FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/05/2006

Borgensåtagande

Hej! Min mamma står som borgenär på min hyreslägenhet. Jag har pratat med lite olika personer men ingen riktigt kunnig så jag frågar er. Är det så att det är bindande i 6 månader och sen ska det förnyas. Eller vad är de allmäna reglerna? Bostadsföretaget har sagt olika men nån sa att det gäller tillsvidare från att det skrivs, alltså enda till uppsägningstiden är slut. HJÄLP!!!

Lawline svarar

Hej, Jag antar att du menar att din mor är borgensman, dvs. ansvarar för att du fullgör din skyldighet gentemot hyresvärden. Ett avtal, t.ex. ett borgensåtagande gäller så länge som det stipuleras i avtalet. Är inget sagt i avtalet gäller det tillsvidare och måste sägas upp. I det fall det måste sägas upp föreskrivs ofta även en uppsägningstid som måste iakttas. Alltså gäller avtalet tills uppsägningstiden löpt ut. Mvh
Andreas HeedRådgivare