Bevisning av fordran

Hej vill veta vilka regler som gäller i detta ärende.

Jag lånade ca 8000 av en tjej kompis för ca 1,5 år sen och då sa vi att jag skulle betala tillbaka så fort jag kunde. har betalat ca 1000 kr hittills pga väldigt dålig ekonomi, och nu har hon skickat krav genom kronofogden. Detta lån överfördes via våra bank konton. Det är inte så att jag inte vill betala henne men har ej 8000 på rak arm.

Och hon skrev ej lån när hon överförde.

Lawline svarar

Hej,

Det är långivaren (borgenären), din kompis, som ska visa att du är skyldig henne pengar. Även om hon inte skrev att det var ett lån blir det svårt att motbevisa att det inte är fråga om ett lån om hon kan visa att hon överfört pengar till dig och att du redan börjat amortera.

Med vänlig hälsning

Maria HolmeRådgivare