FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/05/2006

Ska säljaren laga fel på bil en andra gång?

Jag har sålt en bil och skrev på kvittot att bilen såldes i befintligt skick men att om de åtgårdade felen ej gick igenom besiktning så skulle jag fixa det. När bilen besiktigades hittade man fel på handbromsen, och bilen gick ej igenom. Jag lagade då handbromsen men bilen gick ändå inte igenom. Måste jag laga den ännu en gång? Vem ska stå för kostnaden? Är det rimligt att jag ska reparera och stå för kostnaderna alla gånger eller måste köparen betala?

Lawline svarar

I ditt avtal med köparen har du tagit på dig att laga de åtgärdade felen som inte gick igenom besiktningen. När du nu har lagat ett av felen efter att det inte gick igenom första gången och det ändå inte gick igenom den andra gången så måste man fundera på vad det är som ni har kommit överens om genom avtalet. Du har tagit på dig att laga felen som inte gick igenom, och syftet med att du skulle laga dem har ju varit att de skulle godkännas i besiktningen. Det var väl det som ditt åtagande gick ut på, att bilen skulle gå igenom besiktningen. Att lagningen av handbromsen inte godkändes i besiktningen betyder att du inte har uppfyllt ditt åtagande, dvs att se till så att de åtgärdade felen går igenom besiktningen. Således är det tyvärr du som får stå för kostnaden även den andra gången eftersom du antagligen inte har lagat det tillfredsställande nog den första gången. Mvh
Anna BergmanRådgivare