FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/12/2008

Beslut från Allmänna reklamationsnämnden

Har fått beslut från ARN om ett bil köp, där bilen gått ca 10 000 mil mer än vad kontraktet anger. ARN har beslutat att köpet ska hävas. Hur går man vidare om detta inte fungerar? Finns det några domar sen tidigare fall så man vet att det e lönt att driva vidare??

Lawline svarar

Hejsan! Allmänna reklamationsnämndens beslut är en rekommendation till en näringsidkare att vidta en viss åtgärd, i detta fall att köpet ska hävas. Nämndens beslut är dock inte bindande för parterna och kan därför inte verkställas med tvång. För att kunna göra det krävs en dom från en domstol eller ett beslut från Kronfogdemyndigheten. Viktigt att poängtera är dock att flertalet av näringsidkarna (c:a 80%) följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden garanterar inte att en domstolsprocess kommer att få samma utgång eftersom Allmänna reklamationsnämnden har att pröva tvisten på ett begränsat material. Beslutet kan dock ge en fingervisning huruvida man har rätten på sin sida. Mvh, Andreas Malmberg
Andreas MalmbergRådgivare