FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/12/2008

Rätt att bo kvar i hyresrätt efter sambodelning

Hej! Skulle vilja ställa en fråga inför en separation. Vi är sambos och har två barn. Vi har en hyresrätt där vi båda står på kontraktet. Jag skulle gärna vilja bo kvar i denna lgh där också barnen har en trygghet. det är också bara en trea vilket passar oss. Min sambo har en stor gård på landet samt två mindre hus som skulle kunna säljas och användas till bostadsköp i Stockholm. Själv har jag en tredjedel av ett sommarhus. Har jag någon rätt att hävda att jag skulle kunna få behålla denna lgh utifrån dessa premisser? M.v.h.

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Vid en separation mellan sambor har den part som har störst behov av bostaden rätt att bo kvar. Den part som skall ha barnen boende hos sig anses generellt sett ha störst behov av bostaden. Det bör alltså räcka med att åberopa att barnen skall bo med dig för att du skall ha rätt till bostaden. Även i fall då hyresrätten inte utgör samboegendom och således inte skall ingå i sambodelningen kan den part som skall ha gemensamma barn boende hos sig ha rätt att ta över hyresrätten från den andre. Detta framgår av 22§ i Sambolagen. En bostad utgör samboegendom endast om den införskaffats med avsikt att den skall utgöra parets gemensamma bostad. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare