FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2009

Betydelse om dom avkunnas/meddelas i vårdnadstvist

Hej, har en fråga ang vad det kan betyda att en domare i ett familjerättsmål (barns boende/vårdnad) väljer att avkunna domen istället för att som brukligt meddela domen. I det här fallet ska rätten överlägga 14 dagar o sedan kallas parterna alltså för att för få domen "avkunnad". Kan det innebära att domaren vill "villkora" något"?

Lawline svarar

Hej, Att avkunna dom innebär att domstolen muntligen meddelar det domslut den har kommit fram till när huvudförhandlingen är över. Domen kan avkunnas i anslutning till huvudförhandlingen eller vid ett sammanträde senast inom två veckor, 17:9 2-3 st rättegångsbalken. Att domen meddelas innebär att man istället får ta del av domslutet skriftligen, genom att den hålls tillgänglig på rättens kansli inom två veckor, 17:9 3 st rättegångsbalken. Det är svårt att svara på varför domaren har valt att avkunna dom muntligt vid ett senare sammanträde, särskilt som jag inte känner till några omständigheter i fallet. Gissningar är att det kan vara så att domaren vill vara tydlig och förklara det domslut denne har kommit fram till eller att man vill ge er en sista chans att komma överens. Rättegångsbalken hittar du (https://lagen.nu/1942:740). Med vänlig hälsning
Rådgivare