FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/11/2008

Behålla eget giftorättsgods vid bodelning pga dödsfall

Hej Det här gäller ett par som gifte sig i mogen ålder. Hon äger en lägenhet och inget äktenskapsförord skrevs. Han har en vuxen son och hon en vuxen dotter. Nu avled maken för en vecka sedan och det visade sig att han dragit på sig stora skulder, lån, som inte makan varit medveten om. Hon är pensionerad och uppbär låg pension. Hon kommer inte på något sätt kunna klara av att betala lånen. Kan hon neka hans skulder och låta dödsboet gå i konkurs på hans sida? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Vad som händer inför ett arvskifte när den avlidna var gift är att man först och främst gör en bodelning (vanligtvis med undantag för fall då den efterlevande maken ska ärva hela kvarlåtenskapen). Utgångspunkt vid en bodelning (om makarna inte har äktenskapsförord eller enskild egendom) är att makarnas egendom, efter att vardera makens skulder avräknats, slås samman och delas på hälften. Den efterlevande maken kan dock begära att vardera maken behåller sitt eget giftorättsgods (sin egendom) enligt 12 kap 2 § äktenskapsbalken. Detta blir vanligtvis aktuellt när den efterlevande maken har bättre ekonomi än den avlidne. Man ärver inte annans skulder, utan dessa betalas ur den avlidnes kvarlåtenskap. Om dödsbodelägarna märker att tillgångarna inte kommer räcka till för att betala skulderna har de möjlighet att ansöka om att dödsboet försätts i konkurs enligt 2 kap 1 § konkurslagen. Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230 Konkurslagen hittar du https://lagen.nu/1987:672 Hoppas att svaret är till er hjälp! Med vänlig hälsning
Kristina LjungströmRådgivare