FrågaARKIVÖvrigt04/11/2008

Magistrates´ courts

undrar vad motsvarigheten till Magistrate's court på brittisk engelsk eller the civil court of peace på amerikansk engelska är på svenska?

Lawline svarar

Hej! Magistrates` courts (Magistratdomstolar) är brottmålsdomstolar i England som dömer i första instans. De tar dock även hand om vissa speciella typer av tvistemål av familjerättslig beskaffenhet. England har således i stora drag ett domstolssystem vad gäller tvistemål (där dömer County courts i första instans) och ett vad gäller brottmål. I Sverige har vi ej denna uppdelning utan ser vi på de allmänna domstolarna så dömer de svenska tingsrätterna i första instans både i tviste- och brottmål. Tingsrätten är således den motsvarande svenska instansen. Vänligen
Therese JanssonRådgivare