Bostadsbidrag

Hej!

Om man hyr lägenhet i andra hand i minst ett år och söker bostadsbidrag måste man vara folkbokförd på den aktuella adressen. Hur blir det då om den man hyr av står folkbokförd på den adressen? Kan man kräva att att hyresvärden ändrar sin folkbokföring, annars kan man ju inte få bostadsbidrag enligt Försäkringskassan. Personen i fråga jobbar utomlands i minst ett år men vill stå kvar för att få tillgång till sjukvård. Kan peronen i fråga i så fall skriva sig hos sina föräldrar?

Lawline svarar

Kontakta försäkringskassan angående regler om bostadsbidrag. Jag ser för övrigt ingen anledning till att du inte kan vara folkbokförd på adressen i fråga samtidigt som ägaren till kontraktet är folkbokförd där.

Mvh

Miranda BergRådgivare