FrågaARKIVÖvrigt20/10/2008

Vem tillhör min arbetsdator?

Hej! Jag jobbade på ett företag (A), aktiebolag som gick i konkurs. Ägarna samt vissa anställda gick över till ett nytt startat företag (B). Den arbetsdatorn jag hade när jag jobbade på A så skrev jag alldrig någon kvittens att jag har mottagit den eller dylikt. Nu vill företag B ha den datorn. Är jag skyldig att lämna datorn till dem?

Lawline svarar

Hej, Ja Du är skyldig att lämna över datorn till företag B, under förutsättning att arbetsdatorna blev företagets egendom genom verksamhetsövergången, vilket verkar vara fallet. Det kan även vara så att datorn tillhör A:s konkursbo. Jag kan under alla förhållanden inte finna några omständigheter som tyder på att den har blivit Din egendom. Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare