FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/11/2008

Kommunal klagorätt individuell?

Hej kommunen vill bygga en bastu alldeles brevid oss. Vi är tre stycken som äger grannfastigheten, men det är bara en av oss som inte vill att kommunen skall bygga bastun. Kan den personen själv skicka in att han inte vill att dom skall bygga bastun eller måsta alla tre vara överens?

Lawline svarar

Hej, Ett kommunalt beslut kan överklagas av samtliga kommunens medlemmar. Klagorätten uttrycks i Kommunallagen 10 kap. 1 §. Av detta följer att klagorätten är individuell och kräver alltså inte någons samtycke eller överenskommelse. Samtliga fastighetsägare kan alltså få kommunens beslut prövat oberoende av hur de andra ställer sig till saken. Vänligen
Alexandru MilerRådgivare