FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2008

Sekretess inom hälso- och sjukvården

Hej, Jag var på sjukhuset för ett tag sedan, då jag var sjuk. Men jag var narkotikapåverkad. Jag är inte myndig. Men sjukhuset skrev en anmälan till Socialtjänsten, då det upptäckte att jag var narkotikapåverkad, men har inte sjukhusen tystnadsplikt? Men det var ju bra i sig, då jag fått hjälp därifrån (Socialtjänsten) efter anmälan. Men just frågan om sjukhuset får bryta sekretesen eller vad det kallas? Det är det jag undrar. Lite nyfiken på detta, Jag är tacksam för att det gjorde det, men just om det är tillåtet.

Lawline svarar

Hej! Precis som du säger så gäller sekretess inom hälso- och sjukvården, för uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden. Detta står i 7:1 Sekretesslagen se https://lagen.nu/1980:100. Sekretessen gäller om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider skada. Detta är ett väldigt högt beviskrav som hälso- och sjukvården måste kunna visa för att de ändå skall få lämna ut uppgiften. Som huvudregel kommer alltså sekretess allt som vanligast att gälla för sådana uppgifter. Sekretessen gäller även mellan myndigheter, 1kap. 3§ Sekretesslagen. Dock så finns det vissa kategorier av regler som ändå kan häva sekretessen i vissa angivna fall. Ett exempel på en sådan kategori är regler som stipulerar anmälningsplikt. I Socialtjänstlagen 14kap 1§ föreskrivs nämligen en obligatorisk skyldighet för myndigheter inom bland annat hälso- och sjukvården att göra en anmälan till socialnämnden om de får reda på uppgifter som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa för att skydda ett barn. Med barn avses enligt Socialtjänstlagen alla under 18 år och då du skrev att du inte var myndig, fann troligtvis sjukhuset stöd för sitt agerande i Socialtjänstlagen. Se Socialtjänstlagen https://lagen.nu/2001:453#K1. Hoppas du är nöjd med svaret. Vänligen
Therese JanssonRådgivare