FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2008

Hur påverkas min arvsrätt av min fars försäljning av gå

Min far har en gård värd 3 miljoner på marknaden, taxeringsvärdet runt 1.5 mille Min bror vill köpa gården för 1.5 mille. Jag får som kompensation på 200000 kr. 100 000 av pappa och 100 000 av min bror Hur står detta till mig som arvinge. Kan han sälja gården till underpris utan att kompensera mig fullt ut. För hade min bror köpt gården efter döden hade han ju fått lösa ut mig.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Det verkar som om din bror kommer bli ägare till en gård på mycket fördelaktiga villkor. Om det dessutom framgår av överlåtelsehandlingarna att överlåtelsen inte ska räknas som ett förskott på arv och gården representerar en betydande av din fars förmögenhetsmassa innebär det att du istället för att få ett arv efter din far på 1 500 000 kronor, får 200 000 kronor i handen. Detta gäller under förutsättning att du och din bror är din fars enda arvingar. Din rätt till arv efter din far påverkas inte men det belopp som arvet kan bestå av påverkas och det negativt sett ur ditt perspektiv. Reglerna kring förskott på arv regleras i 6 kap ÄB, som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K6. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare