Parkeringsbot på stulen bil

Fick bilen stulen i somras Den återfanns ett kvarter bort med parkeringsbot på 1000 kr. Var ej hemma den helgen. Måste jag betala och sedan överklaga?

Lawline svarar

Hej!

Parkeringsböterna i ditt fall kan regleras av en av två möjliga lagar: lagen om felparkeringsavgift, se https://lagen.nu/1976:206 , eller lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, se https://lagen.nu/1984:318 . Vilken av dessa lagar som är tillämplig i ditt fall beror på mer specifika omständigheter som du inte angett i frågan. Oavsett vilken av lagarna som är tillämplig i ditt fall så behöver inte ägaren ansvara för boten om omständigheterna gör det sannolikt att fordonet frånhänts honom genom brott, se 4 § lagen om felparkeringsavgift och 7 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. Rutinerna för bestridande av ansvar kan dock vara olika beroende på vilken lag som är tillämplig. T.ex. ska man rikta sitt bestridande och yrka rättelse hos polismyndigheten enligt lagen om felparkeringsavgift, se 8 §. Detta kan göras innan man betalar boten. Det bästa du kan göra är nog därför att kontakta utfärdaren av boten för att höra dig för närmare om rutinerna.

Med vänlig hälsning!

Emil JohanssonRådgivare