FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/04/2006

Måste man fullfölja det avtal man skrivit på?

Hej, jag är 16 år gammal och är väldigt nyfiken på kontrakter. Min fråga lyder så här; när man har skrivit på ett kontrakt så är man bunden eller skyldig att fullfölja det som står eller vad det nu är men frågan är kan man alltid ta ut sig från kontraktet med en advokat? eller är det något man bara ser på filmer?

Lawline svarar

Hej! I svensk avtalsrätt finns en grundprincip som innebär att avtal skall hållas (pacta sunt servanda) och man skyldig att fullfölja sina förpliktelser enligt avtalet (se nedan om avtalets giltlighet). Frågan hur man kan "ta sig ur" sin avtalsförpliktelse beror dock lite på. Om det är reglerat i avtalet skall det följas t.ex. en viss uppsägningstid eller att förhållandet mellan parterna avslutas när förplktelsen är avklarad. Om det inte är reglerat i avtalet får man fösöka att tolka syftet med avtalet, hur länge det var tänkt att det skulle gälla m.m. och utifrån det bedöma när avtalet kan sägas upp, då troligen med viss uppsägningstid. Självklart blir det då lättare om man tar hjälp av en advokat. Naturligtvis är det så att avtalet måste ha tillkommit under normala förhållanden, ett avtal som är framtvingat är inte giltligt och inte heller ett avtal som är oskäligt. Hör av dig om du har mer frågor! Med vänliga hälsningar
Rådgivare