FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/04/2006

Överlåtelse av fordran

Hej Vi har en fråga som gäller nedanstående problematik. Om ett inkassoföretag överläter/säljer sin skuld till annat inkassoföretag och gäldenären inte skriver på något papper om att man godkänner överlåtelsen, är skulden då preskriberad? Gäldenären har alltså inte godkänt att skulden sålts vidare. Vi har många frågor ang detta och skulle gärna vilja veta var man kan hitta något att läsa om detta; kan ju finnas en dom i domstol ang prövning av detta.

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga beror på vilken typ av skuld det gäller och det har även betydelse om det gäller en konsument eller en näringsidkare. Först ska sägas att fordran inte preskriberas av att den överlåts utan meddelande utan att sådan träder in efter viss tid utan krav på betalning, se preskriptionslagen http://lagen.nu/1981:130 . Om fordran är ett enkelt skuldebrev, alltså ställt till viss man, är inte förvärvaren skyddad mot överlåtarens borgenärer om inte gäldenären meddelats (denuntiation) enligt 31 § 1 st skuldebrevslagen som du hittar http://lagen.nu/1936:81 . Dessvärre måste jag dock varna för att skuldebrevslagen inte är speciellt lättläst. Men även om förvärvarens rätt inte är skyddad är gäldenären likväl skyldig att betala enligt skuldebrevet. När det gäller betalning till den som överlåtit ett enkelt skuldebrev finns det i 16 § 2 st konsumentkreditlagen (som du hittar http://lagen.nu/1992:830) en bestämmelse som ger konsumenten rätt att göra betalningen gällande även om den skett till tidigare innehavare under förutsättning att gäldernären inte kände till överlåtelsen. En liknande regel finns också i 29 § skuldebrevslagen. Om det är fråga om ett löpande skuldebrev, som alltså är ställt till innehavaren eller till "viss man eller order", behöver inte gäldenären meddelas för att förvärvaren ska erhålla sakrättsligt skydd dvs. mot överlåtarens borgenärer. Dessutom är möjligheterna till invändningar små, se 15 § skuldebrevslagen, vilket också är anledningen till att löpande skuldebrev inte får användas vid konsumentkreditköp enligt 17 § konsumentkreditlagen. När det gäller läsning om skulder rekommenderar jag Fordran & Skuld av Mellqvist/Persson. Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Rådgivare