Parkering för besökande

Hejsan!

Har fått en parkeringsbot som jag anser inte är riktig och har nu några frågor. Situationen är som följer:

Jobbar som läkare och går jour nattetid. Kör hem med jourbilen och anländer till mitt bostadsområde vid ca halv 2 på natten. I området finns besöksparkering och reserverade parkeringar. Beslutar mig att ställa mig på en besöksparkering då det bara handlar om några timmar plus att jag inte har någon reserverad parkering. På parkeringen står även en Securitas bil där en kvinna sitter i (securitas bevakar parkeringen i området). Hon sitter och skriver och tittar på mig när jag travar iväg till mitt hus. På morgonen sitter så en bot på bilen där hon noterat att:" P-besökning. Ej besökande. Såg när hon parkerade och gick över gatan till annat område". Enligt lappen står även att hon väntat i 10 minuter.

Min fråga är således:

1. får hon sitta och vänta på att någon gör fel? Borde hon inte ha uppmärksammat felet till mig dvs förebygga felparkering?

2. Vid parkeringen finns enbart skyltar som säger "p-besökande". Ingen specificering av vilka besökande det gäller (har dubbelt kollat det!)" Kan hon då skriva böter för att jag tillhör fel område?

3. om man nu har lånat en bil och det enbart finns parkering för besökande och reserverade parkerings platser, och om man som boende inte har en reservering och inte är besökande, vad ska man då göra av bilen???

Vore hemskt tacksam för svar då jag vet att flera råkat ut för samma sak i området.

Lawline svarar

Hej!

Parkeringsplatser som har tilläggstavlan besökande orsakar ofta problem av det här slaget. Det som alltid gäller är att det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem eller sin arbetsplats. Dessutom ska parkeringen användas av besökande till den fastighet eller det område som har anordnat parkeringen. Om det inte klart framgår av områdets uppbyggnad till vem eller vilka parkeringen hör bör tilläggstavlan kompletteras med vad man ska besöka. Eftersom du har fåt en kontrollavgift för att du inte är besökande kommer Securitas att kunna stödja sig ytterligare på att du bor i området. Kontrollavgiften är därför korrekt.

Det finns inget hinder mot att parkeringsvakten väntar in att någon gör fel och ingen skyldighet för dem att uppmärksamma bilister om fel innan kontrollavgift utfärdas även om jag är av uppfattningen att metoden är olämplig. Inte heller invändningen att ingen annan rimligen kan ha behövt parkeringen under denna tid hjälper. Var du kan parkera är förstås svårt för mig att svara på. Grundregeln är att parkeringsplatser i första hand bör ordnas av fastighetsägaren. Här låter det som att grannområdet har ordnat platser men inte ditt område. Det är då inte märkligt att granområdet försvarar sina platser från andra. Du bör i första hand vända dig till ägaren av den fastighet du bor i eller en eventuell samfällighet som din fastighet tillhör. Det kan också vara värt att vända sig till kommunen och fråga om det finns plats för parkeringsplatser på gatumark.

En lösning på den kontrollavgift du redan har fått kan vara att förklara läget för markägaren som kanske kan ta bort kontrollavgiften för att han eller hon förstår din situation.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare