FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2008

Testamentera till barnbarn?

Hej, min mamma vill att min dotter skall ärva ett antal saker efter henne. Min mamma är varken gift eller sambo. Hon är fullt frisk och vid mental hälsa. Hon är 70 år. Vi är två bröder. Vår pappa är död. Hur skall min mamma gå till väga? Kan hon testamentera? Kan hon skriva ett gåvobrev fast att hon avser att nyttja sakerna till sin död? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Det enklaste sättet att lösa detta är att din mamma testamenterar dessa saker till din dotter. Det kan hon göra så länge det inte inkräktar på bröstarvingarnas laglott, som är hälften av den totala arvslotten. De föremål hon testamenterar till din dotter undantas då innan resten av arvet fördelas. På detta sätt är egendomen fortfarande din mors men tillfaller din dotter den dagen din mor går bort. Denna lösning bör därför vara den smidigaste. Med vänlig hälsning,
Daniel PrawitzRådgivare