Lawline svarar
Hej,
Då Ni har köpt bilen av en bilförsäljare är konsumentköplagen (KkL) tillämplig. Den hittar Ni https://lagen.nu/1990:932
Vad som utgör ett fel enligt KkL hittar Ni i 16 § KkL, där står bland annat att varan anses felaktig om den ”avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta”. Att växellådan skall fungera kan man självklart förutsätta och det är därför ett fel enligt lagens mening. För att säljaren skall vara ansvarig skall felet ha funnits vid köptillfället, enligt 20 § KkL. Visar sig felet inom sex månader skall det dock anses ha funnits vid köpet enligt 20 a § KkL Eftersom det här har gått 11 dagar uppfyller det även detta kravet. Vidare krävs för att göra en påföljd gällande att man reklamerar felet inom en viss tid, 23 § KkL.
En säljare har alltid rätt att avhjälpa felet eller företa omleverans även om köparen kräver en annan påföljd, hävning är alltså en sekundär påföljd. Sker dock ej avhjälpande eller omleverans inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen får man häva köpet , se 27 § och 29 § KkL.
Det föreligger här ett fel men Ni har alltså ej rätt att med en gång kräva hävning av köpet utan måste först låta säljaren avhjälpa felet eller företa omleverans, såvida ni ej kan visa att någon av de påföljderna skulle utgöra väsentlig olägenhet för Er.
med vänlig hälsning