FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/06/2008

Diplomatisk immunitet och inkasso

Hej ! Finns det någonstans något som säger att en person med diplomatisk ställning ej behöver betala inkassokostnad vid försenad betalning och ärendet kommit till just inkasso?

Lawline svarar

Hej, Nej, något sådant lagstadgande existerar inte mig veterligen . Huvudregeln i Sverige är att alla människor har rättskapacitet och alltså kan ådra sig skulder. Däremot har diplomatiska företrädare immunitet mot rättsliga processer och verkställande åtgärder, i de flesta fall. Detta framgår av 2 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, som i sin tur hänvisar till Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser från 1961. Konventionen föreskriver att immunitet gäller utom då det gäller fast egendom i mottagarlandet (Sverige), vissa arvsfrågor samt åtaganden som den diplomatiska företrädaren ådragit sig vid yrkesverksamhet vid sidan av det diplomatiska uppdraget; se art. 31 Wienkonventionen. Det går alltså inte att hos en domstol eller kronofogdemyndigheten driva in en vanlig räkning utom i de fall som anges ovan. Den diplomatiska företrädaren har alltså samma skyldighet att betala kostnaden, men det har ingen praktisk betydelse. Det är således helt upp till den diplomatiska företrädaren om denne vill betala räkningen eller inte. Observera att även familjemedlemmar till diplomater har immunitet, se art. 37 Wienkonventionen. Lagen om immunitet och privilegier i vissa fall finns https://lagen.nu/1976:661 Wienkonventionen finns http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/17/59/ab36c8f5.pdf Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare