Parkering på grannfastigheten

Jag "råkade" parkera olovligt, på en privat parkering som jag tror tillkommer med huset som ligger precis brevid. på morgonen står de en lapp att jag ska böta 200kr för detta, har han rätt att göra så? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

En markägare kan förbjuda parkering eller tillåta parkering enligt vissa villkor. Parkeras fordon i strid med dessa villkor kan markägaren kräva en kontrollavgift från fordonets ägare. Kontrollavgiften får inte vara högre än vad kommunen har bestämt som felparkeringsavgift för motsvarande överträdelse. De flesta kommuner tar mer än 200 kronor för den sortens överträdelse.

För att kontrollavgift ska kunna krävas måste markägaren uppfylla vissa villkor. Det viktigaste är att markägaren måste använda riktiga vägmärken och att infarten eller skyltarna inne på parkeringen ska vara försedda med markägarens eller övervakarens namn och telefonnummer. Kravet på kontrollavgift bör också vara någorlunda preciserat och ska fästas på fordonet. Minimikrav på precision får anses vara uppgift om vem som kräver betalt, hur mycket som krävs, varför kontrollavgift uttas och när den olovliga parkeringen ägde rum.

Om du är skyldig att betala går nog lättast att avgöra på hur det ser ut med vägmärken. Invändningen att du råkade parkera där påverkar inte eventuell betalningsskyldighet. Detta regleras i lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som du kan läsa https://lagen.nu/1978:304 .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare