FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/06/2008

Utnyttjande av deposition vid undermålig flyttstädning

Jag har hyrt ut min lägenhet i andrahand under ett år. Personen som flyttat ut har inte städat. Kan jag kräva att hon kommer tillbaka och städar eller kan jag behålla en del av depositionen?

Lawline svarar

Hej, Depositionsavtal är ett civilrättsligt avtal och beroende hur avtalet är formulerat kan parterna göra gällande sin rätt. Det måste tydligt framgå vad depositionen kan komma att användas till, eftersom man inte kan behålla depositionen på godtyckliga grunder. Vanligtvis innebär ett depositionsavtal att hyresgästen ska lämna bostaden i det skick som den var i när den överlämnades till hyresgästen. Detta brukar omfatta inredning, inventarier och städning. Du har därmed rätt att ta ut ersättning för din kostnad att återställa lägenheten i det skicket som den var i när du överlämnade den till hyresgästen. För att ha rätt till ersättning, måste du bevisa dina kostnader. Detta kan ske genom att uppvisa kvitton för inköp av rengöringsartiklar eller räkning från städfirma. Vänligen
Carolina WaltherRådgivare