FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/06/2008

Indraget körkortstillstånd för narkotikabrott?

Hej det är så att jag igår blev medtagen för kontroll och visade positivt på narkotika. Missbrukar inte och hade kvällen innan blivit övertalad att ta narkotika, full och dum som man är på en studentfest. Jag fick ett vänligt bemötande och dom förstod mig och jag fick bra kontakt med socialsekreteraren och hon skulle göra allt hon kunde för att hjälpa mig. Nu är frågan om det här påverkar min chans till att skaffa körkort? har kört 10 körlektioner och mycket privat, är färdig med halkkörningen och tar studenten nästa veckan och körkortet är en viktig del för att jag ska kunna få mitt fasta jobb. Har aldrig gjort nått annat kriminellt eller tagit droger och inte dömd eller misstänkt för något heller.

Lawline svarar

Som du vet behöver du ha körkortstillstånd för att få ta körkort. Eftersom du redan går hos en körskola utgår jag ifrån att du har körkortstillstånd. I körkortslagens 5 kapitel 3 § (http://www.notisum.se/index2.asp?sTemplate=/template/index.asp&iMenuID=314&iMiddleID=285&iParentMenuID=236&iLanguageID=1) finns bestämmelser om när ett körkortstillstånd får återkallas. I 6 punkten stadgas att ett körkortstillstånd kan återkallas på grund av att innehavaren begått brott, även om detta brott inte har med trafik eller framförande av fordon att göra. Denna punkt gäller dock i första hand grova brott, det vill säga brott som har "grov" i brottsrubriceringen. Länsstyrelsen gör dock en bedömning i det enskilda fallet, varför det inte är helt stensäkert att du får ha ditt körkortstillstånd kvar. Men eftersom du inte är tidigare straffad och du inte framförde något fordon då du var påverkad av narkotika borde du klara dig. Med vänlig hälsning
Rådgivare