FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/09/2008

Återkallande av körkort vid narkotikabrott

Hur lång tid kan dom dra mitt körkort på pga ett ringa narkotikabrott

Lawline svarar

Hej, körkortsingripande regleras i Körkortslagen, 6 § (lagen hittar du https://lagen.nu/1998:488). Ett körkort kan spärras på mellan en månad och tre år. Omständigheterna för det exakta bestämmande av spärrtiden är emellertid komplicerade och bedöms från fall till fall varför jag inte kan ge dig något exakt. svar. Bland omständigheter som påverkar spärrtidens längd kan nämnas behovet av körkort, hur lång tid som förflutit från brottet till körkortsgripandet samt tidigare körkortsingripande. Ett fall liknande ditt eget är RÅ 2008 ref. 12 där en spärrtid om tolv månader inte ansågs för lång vid körkortsåterkallelse på grund av s.k. drograttfylleri. Mvh
Ola DavidssonRådgivare