FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/03/2006

Muntlig överenskommelse har inte infriats

Hej, Jag har sålt en hanhund pga omplacering. Den nya ägaren och jag kom muntligen överens om att vi skulle få köpa en tikvalp när deras tik blev dräktig med hanhunden vi sålde till dem. Nu är saken den att deras tik har fått 2 valpar och hon säger att dom är reserverade. Men vår överenskommelse då? Nu har vi tå barn som är ledsna bara för att hon "snuvar" oss på en valp som vi egentligen borde ha fått förtur att köpa, men hon trodde inte att vi var intresserade! Istället så struntade hon att meddela oss att tiken var dräktig. Vad gör man?

Lawline svarar

Enligt svensk rätt kan avtal ingås formlöst, t.ex. som i ert fall genom en muntlig överenskommelse. Avtal har alltså m.a.o. kommit tillstånd mellan dig och hundägaren. När nu du och din familj förvägras den förköpsrätt som muntligen överenskommit utgör detta ett avtalsbrott. Tyvärr måste jag i ditt fall påstå att detta faktum endast är av rent akademiskt intresse eftersom du med största sannolikhet, mot hundägarens förmodade bestridande i en eventuell framtida rättstvist inte har någon som helst möjlighet att styrka ditt påstående. Jag beklagar verkligen det inträffade, men strikt juridiskt har du och din familj i realiteten inga möjligheter. Du är dessvärre i det här fallet hänvisad till att dra den bistra lärdomen att fr.o.m. nu alltid be om löften skriftligt.
Joel LaackRådgivare