FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/05/2008

Underlåten återkallelse av körkort?

Ang 5 kap 3 § 1 p. Har fått en "underrättelse" från Länsstyrelsen i dagarna med följande text: Ni har gjort er skyldig till grovt rattfylleri den 22 dec 2004. Detta framgår av en dom som har vunnit laga kraft. Länsstyrelsen överväger att göra ett körkortsingripande på grund av detta med stöd av 5 kap 3 § 1 p körkortslagen. Med andra ord, nästan 4år sen...tacksam för info om detta.

Lawline svarar

Hej, Länsstyrelsen överväger att göra ett körkortsingripande enligt körkortslagen (1998:488) 5 kap 3 § 1 p. Om körkortet återkallas kommer spärrtiden (den tid under vilket ett nytt körkort inte kan utfärdas) att bli minst ett år enligt 5 kap 6 §. I väldigt speciella fall kan Länsstyrelsen låta bli att återkalla körkortet (5 kap 10 §). Ett sådant skäl kan enligt lagens förarbeten vara att det har gått lång tid mellan brottet och körkortsingripandet. I Ditt fall har det gått ca 3,5 år mellan brottet och körkortsingripandet. Det är tveksamt om det är tillräckligt lång tid för att ett körkortsingripande skall kunna undvikas men möjligheten finns att åberopa det som skäl för att undvika återkallelse. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare