FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/06/2008

Följer barn sina föräldrars medborgaskap?

Om jag (svensk) gifter mig med en amerikansk man och blir amerikansk medborgare, blir min dotter som är född i sverige (svenskt pass) och har en tysk pappa också det?

Lawline svarar

Hej!

Jag vet dessvärre inte hur den amerikanska lagen ser ut på området och kan därför inte svara på huruvida Er dotter förvärvar amerikanskt medborgarskap på grund av att Ni gör det. Däremot stadgar RF 2:7, http://www.lagen.nu/1974:152 att ingen får berövas sitt svenska medborgarskap i annat fall än då han samtidigt efter utryckligt samtycke förvärvar utländskt medborgarskap. Vidare stadgas att det får föreskrivas att barn dock ska följa sin/sina föräldrars medborgarskap.

Vad jag kan se har så dock bara skett vad gäller 14§ i Lagen om svenskt medborgarskap, http://www.lagen.nu/2001:82 . Där föreskrivs att om en förälder förlorar sitt svenska medborgarskap på grund av att denna fyllt 22 år, är född utomlands, aldrig har haft hemvist i Sverige och inte heller varit här under förhållanden som tyder på samhörighet med landet, ska även barnet förlora sitt. Vad däremot gäller förlust av svenskt medborgarskap på grund av frivillig ansökan stadgas ej att barnet ska följa sin förälder, se 15§ samma lag.

Det verkar såldes ej som att Er dotter kommer att förlora sitt svenska medborgarskap, däremot vet jag inte om hon kommer att bli amerikansk medborgare på grund av den amerikanska lagen.

Med vänlig hälsning

Josefine HellquistRådgivare