FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/05/2008

Ändring av laga kraftvunnet bygglov

Hej! Vi har fått bygglov för ett 2familjshus.Våra grannar har skrivit på men hade 3 veckor på sig för ev. överklagan. Efter 6 v lämnade en granne in överklagan som avisades av byggnadsnämnden pga försening. Nu ska grannen överklaga till länstyrelsen och ha återställan av försutten tid. Vad krävs för att detta ska beviljas? Grannen klagar på att vi bygger ett 2 familjshus och påstår att det står i detaljplanen att man inte får bygga par/radhus och enbart friliggande enfamiljshus.Men i detaljplanen står det mycket riktigt att man inte får bygga rad/parhus men att man får bygga friliggande hus.Vi har ju fått bygglov för ett 2familjshus alltså inget par eller radhus. Detta har stadsbyggnadskontoret själva hjälpt oss med och gett oss bygglov för. Vi har följt lagen till punkt och pricka och pratat med byggnadsnämnden flera gånger efter detta och dom säger att vi ska börja bygga och att hon inte har något att komma med för att stoppa bygget. Vi följer detaljplanen för området. Vågar vi beställa huset eller kan grannen få rätt?

Lawline svarar

Precis som ni säger, har man i normalfallet tre veckor på sig att överklaga ett beslut innan det vinner laga kraft (förvaltningslagen 23 §, se http://lagen.nu/1986:223 ). Ett beslut som vunnit laga kraft och är positivt kan som huvudregel inte ändras. Återställande av försutten tid är en specialbestämmelse som används då överklagan på grund av att den som har rätt att överklaga omöjligen kunnat göra detta i tid samt inte heller kunnat informera myndighet, inom denna tid, om att överklagan kommer bli sen (förvaltningsprocesslagen 37c §, se http://lagen.nu/1971:291 ). Grannen kan således återfå sin rätt att överklaga om denne har starka skäl till att inte ha överklagat i tid. Om ert bygglov stämmer överens med detaljplan och övriga lagbestämmelser angående detta ska ni beviljas bygglov enligt 11 § plan- och bygglagen (se http://lagen.nu/1987:10 ). Eventuell överklagan kommer i detta fall då endast leda till att även länsstyrelsen beviljar er bygglov. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare