FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/04/2008

Vem ärver min halvbror?

Hej! Min halvbror avled nyligen och efterlämnade inget testamente. Han har aldrig varit gift och efterlämnar inga barn. Vår gemensamma mor lever och hans biologiska far är död. Han har dessutom en helbror. Hur kommer arvet efter min halvbror att fördelas?

Lawline svarar

Hej! Reglerna om hur arv fördelas finns i ärvdabalken, som du hittar www.http://lagen.nu/1958:637. I 2:2 anges vad som gäller när den avlidne inte har några bröstarvingar (dvs. arvingar i rakt nedstigande led). Då ska den avlidnes föräldrar ta hälften var av arvet. Om en förälder är död delar den avlidnes syskon den döde förälderns lott. I 2:2 andra stycket sägs vad som gäller när det finns halvsyskon. Detta stycke blir dock inte aktuellt i ert fall eftersom det inte är er gemensamma förälder som har avlidit. Detta ger alltså att er gemensamma mor kommer att erhålla häften av din halvbrors kvarlåtenskap. Den andra hälften kommer din halvbrors helbror att få då han träder in som arvinge i deras avlidne fars ställe. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare