FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/05/2008

Vad menas med att sekretessgrund föreligger?

Vad menas med att sekretessgrund föreligger? vad innebär sekretessgrund? vad har de för betydelse för offentlig och privat verksamhet?

Lawline svarar

Hej! En handling som är allmän och får lämnas ut enligt Tryckfrihetsförordningens (TF) föreskrifter, se http://www.lagen.nu/1949:105, skall på begäran tillhandahållas den som önskar ta del därav, 2 kap 1 § TF. Men detta är inte undantagslöst. I 2 kap 2 § TF stadgas begränsningar i just den rätten att få ta del av allmänna handlingar som varje svensk medborgare är tillförsäkrad. Dessa begränsningar är de s.k. sekretessgrunderna. De är olika typer av skyddsintressen som ansetts kunna motivera undantag från huvudregeln om handlingsoffentlighet. Dessa sekretessgrunder styr sedan utformningen av de materiella sekretessreglerna i Sekretesslagen, SekrL, se http://lagen.nu/1980:100. Den offentliga verksamheten, exempelvis Skatteverket som handhar allmänna handlingar, är skyldig att vid begäran av utlämnande av en sådan handling göra en skaderiskprövning utifrån sekretessreglerna. Kraven som ställs på prövningarnas utförlighet varierar beroende på vad som är skyddsobjektet i det enskilda fallet. Sekretessgrunderna i TF och Sekretesslagen är emellertid inte tillämpliga på privat verksamhet. Med vänliga hälsningar
Ani BabakhanlooRådgivare