FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/03/2006

Bindande gåvoavtal

Hej! Jag var tillsammans med en kille och efter flera år flyttade vi ihop en kort period. Han tog med sig sina saker och sitt bohag och flyttade in i min lägenhet. Efter 2 månader blev vi ovänner. Jag åkte till mina föräldrar och han till sina släktingar. Vi gjorde via telefon upp att han skulle hämta sina saker när jag inte var där och flytta. Han hämtade en del av sina saker och möbler och lämnade kvar en del av dem och lade sedan nyckeln i min brevlådan. I ett telefonsamtal till min mamma sa han att jag fick ta det han lämnade kvar, bla en gammal dator, en bokhylla, sängkläder, gardiner, lite porslin, lampor, ett soffbord. Nu 7 månader senare kräver han att få tillbaks sina saker. Till och med saker som inte finns här, och han vill ha ersättning för det som fattas / är trasigt. Vissa saker har jag slängt då jag "rensat ut", datorn har jag bekostat reparationer på, och en del av mina saker gjorde vi oss av med när han flyttade in. Vad har han för rättigheter och vad har jag för skyldigheter? Han har vänt sig till kronofogden, då jag nekat honom att komma hit och bara plocka med sig saker utan att vi är övverens. Jag har erbjudit honom att få tillbaka några särskilda saker som är viktiga för honom, men han vill ha allt. Hur kommer skuld att fastställas och hur kommer kronofogden att agera? Vi har inga skriftliga avtal.

Lawline svarar

Vad som kan diskuteras är om det föreligger ett bindande benefikt avtal. Avtal där den som mottar egendom inte lämnar något vederlag kallas för benefika. När denna typen av avtal förorsakar tvister finns det sällan uttryckliga överenskommelser att stödja sig på och rättsläget är många gånger osäkert. En viktig fråga är om och när gåvan blir bindande för gåvogivaren. Oftast säger man att en gåva blir bindande genom fullbordande. Vid gåva av lös egendom som detta gäller är huvudregeln att egendomen måste ha kommit i mottagarens besittning. Det finns inga klara regler för de fall egendomen redan är i mottagarens besittning vid utfästelsetillfället. Det är dock troligt att utfallet blir till din fördel med tanke på den långa tiden som har passerat sedan egendomen hamnade i din besittning.
Rådgivare