FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/05/2008

Mertid

Hur ska man beräkna mertid enligt lag när inget kollektivavtal finns. Är det samma som övertid? Vanlig arbetstid upp till heltid?

Lawline svarar

Hej! Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger den lagstadgade ordinarie arbetstiden, högst 40 timmar i veckan 5 § Arbetstidslagen. Om du arbetar deltid kallas istället sådan arbetstid som överstiger din individuella ordinarie arbetstid och jourtid enligt anställningsavtalet för mertid. Mertid får max tas ut med 200 timmar under ett kalenderår, 10 § ATL. Det finns även något som kallas nödfallsövertid som får tas ut vid exceptionella tillfällen som naturkatastrofer etc. 9 § ATL. Mertiden beräknas på samma sätt som övertid nämligen genom att kompensationsledighet eller annan ledighet som förläggs till arbetstagarens ordinarie arbetstid eller jourtid likställas med fullgjord ordinarie arbetstid respektive jourtid, 7 § 2st ATL. För att få ta ut mertid och likaså övertid krävs att det finns ett särskilt behov. Schemalagd mertid/övertid är således inte ok, jämför rättsfallet AD 1987 nr 156. Hoppas du har fått lite hjälp i dina funderingar. Arbetstidslagen hittar du http://www.lagen.nu/1982:673 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare