FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/06/2008

Uppsägning då ett företag avvecklas

Kan jag få gå efter 50års anställning utan att bli uppsagd med uppsägningstid från Svensk Kassaservice AB som upphör 31 december 2008?

Lawline svarar

Under förutsättning att du arbetar vid ett av de kontor som faktiskt kommer att avvecklas och inte överlåtas till Nordea före själva avvecklingen så gäller följande. När ett företag avvecklas sägs de anställda upp. För att en uppsägning skall vara giltig krävs enligt 7 § LAS ( se https://lagen.nu/1982:80 ) att den är sakligt grundad. Uppsägningar till följd av att ett företag avvecklas sker på grund av arbetsbrist vilket är en saklig grund för uppsägning enligt 7 § LAS. Trots 50 års anställning blir du alltså tvungen att gå från företaget då det avvecklas. Du har dock rätt till sex månaders uppsägningstid med lön enligt 11 § LAS och om det genom kollektivavtal har avtalats om en längre uppsägningstid så kommer den att gälla. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare