FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/04/2008

Spärrtid vid körkortsåterkallelse

Hej! Har åkt fast för att kört bil dagen efter ett kalas, och hade 0,86promille. Behöver körkortet i jobbet och sände med intyg till Länstyrelsen men fick en spärrtid på 10 månader, är detta normalt? Ska man överklaga till Länsrätten?

Lawline svarar

Hej! Ett körkort ska, enligt 5 kap 3 § körkortslagen, återkallas om föraren gjort sig skyldig till trafiknykterhetsbrott. Gränsen för ordinärt rattfylleri går vid en alkoholkoncentration på 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter utandningsluft. Vid bedömning av om brottet är grovt ska man särskilt beakta om föraren haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften. (Se 4 och 4a§§, lagen om straff för vissa trafikbrott). Då det i Ditt fall är fråga om ett ordinärt rattfylleribrott ska spärrtiden, inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas, bestämmas till lägst en månad och högst tre år (5 kap 6 § körkortslagen). Bland omständigheter som påverkar spärrtidens längd kan nämnas behovet av körkort, hur lång tid som förflutit från brottet till körkortsgripandet samt tidigare körkortsingripande. Länsstyrelsen gör alltså en samlad bedömning och sätter därefter en spärrtid i det enskilda fallet. Det vanliga torde vara att spärrtiden fastställs till en månad upp till ett år. Självklart har Du möjlighet att överklaga länsstyrelsens beslut om körkortsåterkallelse till länsrätten (8 kap 1 § körkortslagen). Överklagandet ska då ske inom tre veckor från dagen då Du fick del av länsstyrelsens beslut. Körkortslagen hittar du http://lagen.nu/1998:488 . Med vänliga hälsningar
Rådgivare