FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/04/2008

Körkortsåterkallelse vid rattfylleri

Jag fastnade i en rutinkontroll med 0,18 mg/l, hur många promille är det? Polisen uppfattade mig inte som berusad men tog mig till stationen för ytterligare prov. De lät mig gå men behöll körkortet. Hur länge kan dom dra in kortet för detta?

Lawline svarar

Hej, om man dubblar antalet mg/l får man en ungefärlig siffra på vad det motsvarar i promillehalt. 0,18 mg/l motsvarar alltså 0,36 promille. Påföljden blir i detta fall antingen varning eller återkallelse av körkortet, vilket framgår av 3 och 9 §§ i körkortslagen ( http://www.lagen.nu/1998:488 ). Huvudregeln vid rattfylleri är att körkortet skall återkallas. Varning anses endast tillräcklgit om det finns några särskilda skäl som talar för detta, t.ex. några förmildrande omständigheter vid brottstillfället eller att personen har ett mycket stort behov av körkort. Enligt 6 § är spärrtiden (tiden som körkortet återkallas) lägst en månad och högst tre år. En uppskattning av hur lång spärrtiden blir för 0,36 promille är ca 2-3 månader. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare