FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2008

Muntligt löneavtal bindande?

Hej! Vid min anställningsintervju fick jag ett muntligt avtal av personalchefen att min lön skulle stiga till 25 000kr vid första löneförhandlingen. Men jag fick bara 23 000kr, gäller det vi tidigare kommit överens om eller är jag chanslös? 3 andra arbetskamrater har fått samma avtal som mig av samma person men ej erhållit den lönen. Vart vänder man sig när chefen vägrar ge med sig? Tacksam för svar Mvh Marie

Lawline svarar

Ett muntligt löneavtal är bindande vilket innebär att er tidigare överenskommelse om 25.000 gäller. Det knepiga i din situation är givetvis att kunna bevisa att ett sådant avtal kommit till stånd. I en eventuell process kommer bevisbördan med största sannolikhet att ligga på dig. Detta innebär att du måste bevisa att det är 25.000 och inte 23.000 som gäller. Utan några skriftliga bevis verkar det tyvärr vara en omöjlig uppgift. Dock kan du och dina kollegor som verkar ha råkat ut för samma sak tillsammans ha ett bra utgångsläge i en eventuell process. Mitt råd är att i första hand kontakta ditt fackförbund (om du är fackligt ansluten) som kan bistå vid sådana tvister. I annat fall anser jag att du bör tala med dina kollegor som råkade ut för samma behandling och besluta om ni vill ta ärendet till domstol. Ha alltid i åtanke att en domstolsprocess kan bli en dyr historia. Lycka till!
Alexandru MilerRådgivare