FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2008

Uppsägning

Hej! Jag har blivit underrättad om uppsägning pga arbetsbrist i samband med ett uppköp. Min tjänst var på mellanchefsnivå. Arbetsgivaren har inte följt turordningsreglerna, istället är jag erbjuden 4 mån lön utöver uppsägningstiden (6mån), all tid arbetsbefriad. Jag har tidigare varit "föremål för rehabilitering" och är fn föräldraledig. Har läst på lite och kan se att i en domstol kan skadestånd utdömas med 32 månadslöner (min anst.tid är mer än 10 år). Vad kan jag ge min arbetsgivare för "motbud" till dessa 4 mån och vad skulle hända om arbetsgivaren vänder o erbjuder mig en tjänst? Kan jag då tacka nej o bibehålla deras erbjudande om 4 månlöner?

Lawline svarar

Hej! Det är alltid vanskligt att förhandla fram ett vederlag under hot om stämning. Det låter visserligen som om din chef gjort fel och brutit lagen när han frångick turordningsreglerna. Detta kan din chef få betala dryga böter för men som du själv skriver så kan han om du påpekar detta för din chef vända och erbjuda dig fortsatt anställning fast på en mindre rolig position. Din chef har nämligen möjlighet att själv bestämma vad du ska jobba med så länge det inte helt byter sektor. Skulle din chef pga arbetsbrist erbjuda dig en annan anställning och du inte vill ha den blir det istället du som säger upp dig från jobbet. Detta kan bli mindre lönsamt för dig än om du tar emot hans erbjudande nu. Jag kan tyvärr inte råda dig vad du ska göra utan bara peka på alternativen. Hälsningar
Rådgivare