FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/04/2008

Undersökningsplikt vid bilköp

Hej! Vi har nyss köpt en begagnad bil årsmodell -00 för 45 000:-. När vi tittade på bilen så var det mörkt ute så man kunde inte riktigt se om det var några repor på den, så vi frågade säljaren, som var privatperson, om det fanns några repor eller andra skador på bilen förutom dom skadorna som han visade. Han sa då att det inte fanns några repor eller andra skador alls. Vi körde bilen hem på kvällen och dagen därpå upptäckte vi att det var fullt med ytliga repor längs hela sidorna på bilen och även några djupare. När vi sedan ringde till säljaren och frågade varför han inte talat om detta så svarade han att han inte tyckte att det var viktigt för oss att veta detta. Jag har läst igenom köplagen och tycker att § 18,21,30,33 och 34 stämmer in på det som har hänt. När jag pratade med säljaren så frågade jag om han kunde tänka sig att häva köpet men han vägrade. Om jag skulle driva det här vidare till tingsrätten kan jag få rätt för det då? Eller är risken stor att vi förlorar? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej. Problemet är här att trots att en köpare inte har någon generell undersökningsplikt får köparen inte åberopa fel som han borde ha upptäckt vid en undersökning, se 20 § KöpL. Om köparen således inte undersöker varan eller inte gör det tillräckligt noggrant är risken att han ej kan göra någon påföljd gällande. Man brukar säga att köparen bör akta sig, han får s.a.s. stå sitt kast. Har säljaren dock gett lugnande besked vilket gett dig anledning att inte undersöka bilen närmare kan det minska undersökningsplikten. Huruvida du vinner framgång med det kan inte jag säga utan det är en bedömning som tingsrätten får göra. Det blir alltså en bedömningsfråga som beror på omständigheterna vid köpet och avgörande blir troligtvis hur långt din undersökningsplikt anses ha sträckt sig vid köpet. Enligt min mening talar det till din nackdel att det hade krävts en väldigt liten undersökning från din sida för att upptäcka reporna, ett bilköp är vanligtvis något man förväntas vara noggrann med, men som sagt ligger det säljaren i fatet att han har sagt att bilen är ok. Jag hoppas att mitt svar gett dig lite vägledning. Det är svårt att ge något direkt svar då det hela som sagt är en bedömningsfråga. Vidare krävs för att göra hävning gällande att felet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren visste om det. Säljaren har dock alltid rätt att avhjälpa felet eller företa omleverans oavsett vilken påföljd köparen gör gällande om det kan ske inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen, se. 36 § och 39 § KöpL. Hävning är alltså en sekundär påföljd och det är väldigt sällan man får häva ett köp innan säljaren fått möjlighet att försöka avhjälpa felet eller företa omleverans. Du hittar KöpL http://www.lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning
Rådgivare