FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/04/2008

Arbetstagares uppsägningstid

Hej! Om jag som arbetsgivare ingått ett muntligt avtal om anställning med en arbetstagare (anbud och ren accept) för viss tid (i detta fall från 15/6-12/8 2007) och den anställde efter några arbetade dagar, samt utbildning via arbetsgivaren meddelar att hon inte tänker komma till jobbet mer, har hon då gjort sig skyldig till avtalsbrott? Kan vite bli aktuellt?

Lawline svarar

Hej, en arbetstagares minsta uppsägningstid är en månad enligt LAS 11 § ( http://www.lagen.nu/1982:80#P11 ). Det är tillåtet att frångå LAS 11 § om det är till förmån för arbetstagaren, men eftersom Ni inte verkar ha avtalat om någon annan minsta uppsägningstid så gäller regeln. Arbetstagaren har därmed begått ett avtalsbrott genom att inte ta hänsyn till uppsägningstiden. Följden av avtalsbrottet är att arbetstagaren kan bli skyldig att betala skadestånd enligt LAS 38 §. Skadeståndet består av den förlust som uppkommer genom avtalsbrottet. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare