FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/07/2008

Frågor kring testamente

Hej Jag har några enkla frågor. Jag är frånskild och har ett barn. Jag vill testamentera min egendom till min son som enskild egendom och även eventuell avkastning som enskild egendom. 1/ Hur får jag enklast tag på blanketten? 2/ Att fylla i blanketten är väl inte så svårt? 3/ Vart ska blanketten sändas för att registreras? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Färdigtryckta blanketter kan man hitta hos bokhandlare som Akademibokhandeln. Även en mängd hemsidor säljer färdiga mallar för någon hundralapp. Att fylla i blanketten skall inte vara så komplicerat, tydlighet är viktigt men hittar du bara en blankett som stämmer överens med dina behov bör du kunna lösa det på egen hand. Blir du osäker på hur du ska skriva, rekommenderar jag dig att kontakta en jurist eller notariatavdelningen hos din bank. Testamenten måste uppfylla vissa formregler för att vara giltiga, detta kommer säkert att stå när du köper mallen men nämner det bara för säkerhets skull. Du ska skriva under ditt testamente med två personer närvarande. Dessa ska ha fyllt 15 år och får inte vara dina nära släktingar eller finnas upptagna som förmånstagare i testamentet. De ska bevittna att de sett dig underteckna testamentet av fri vilja och att du vid tillfället var vid dina sinnens fulla bruk. De behöver inte/kan inte kräva att få läsa ditt testamente, utan ska endast bevittna att du skriver under testamentet. De skriver under med sina namn och anger också sin adress. Ditt testamente skall inte registreras utan förvaras utav dig. När du skrivit ditt testamente är det bra att du berättar för dina närmaste att du har skrivit ett testamente så att de vet om att ett sådant finns. Originalet bör du förvara på ett säkert ställe, t.ex. i ett bankfack. Om du tar en kopia för att ha hemma, är det en god idé att du på kopian skriver var originalet finns. Har du inget bankfack, kan du förvara originalet på säker plats hemma. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare