FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/03/2008

Offentliga förseningsavgifter

Hur kommer det sig att CSN får ta ut 120 kr i påminnelseavgift när den annars är reglerad till max 50 kr? Jag vet att det står i förordningen, men jag tycker det är märkligt att de får ta ut en större summa när det för alla andra är reglerat till 50 kr. Kan alla skriva en förordning och därmed ta ut större belopp? Citatet nedan kommer från konsumentverkets hemsida. "Påminnelseavgift Det är vanligt att säljaren skickar en påminnelse. Han är inte skyldig att göra det, bara när det gäller parkeringsböter. Avgift för påminnelsen regleras i den så kallade förordningen om ersättning för inkassokostnader m m och är för närvarande max 50 kronor. Påminnelseavgift får endast tas ut om det är avtalat från början eller om det regleras i en särskild förordning. Det senare är vanligt när det gäller skulder till det allmänna, till exempel studiestödsförordningen."

Lawline svarar

Svaret finns i din fråga. I förordningen har bestämts att CSN ska ta 120 kronor i påminnelseavgift. Endast regeringen kan utfärda förordningar så det är ingen risk att alla skriver förordningar. Det kan tyckas orättvist men det är inte helt ovanligt att det allmänna medges rätten att ta ut högre avgifter än vad privata rättssubjekt får göra. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare